Γύρισα στον εαυτό μου, ως τη μόνη επανένωση που εκκρεμεί
26 Οκτωβρίου 2023
Δοτικότητα ή θυσία;
6 Νοεμβρίου 2023

Κριτική και αυτογνωσία

Τι φοβάσαι στην κριτική του άλλου;

-Φοβάμαι μην απογοητευτώ, μην απογοητεύσω, μην επηρεαστώ από τον τρόπο που με βλέπει.

Δυο άνθρωποι που συνδέονται κρίνουν ο ένας τις συμπεριφορές του άλλου με στόχο τη βελτίωση της συμπεριφοράς, την ανάπτυξη της σχέσης. Δέχεσαι την κριτική εκείνου που συνδέεστε μαζί, γιατί αναλαμβάνει την ευθύνη των λαθών του και επανορθώνει, όπως το κάνεις κι εσύ, για αυτό και η σχέση σας έχει ποιότητα και αλήθεια. Όταν αποδέχονται οι δύο πλευρές την κριτική με ανοιχτότητα και σεβασμό, η σχέση μπορεί να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί.

Στην περίπτωση που ο άλλος δεν επανορθώνει, δεν αναλαμβάνει την ευθύνη του λάθους του, η κριτική, αν την αξιοποιήσεις προς όφελός σου, μπορεί να είναι πολύ γόνιμη για σένα. Μπορείς, χωρίς να συνδέεσαι απαραίτητα με τον άλλον, να βελτιωθείς στα σημεία που θέλεις εσύ.

Το μικρό εγωκεντρικό παιδί στον ενήλικα φοβάται την έκθεση στο βλέμμα του άλλου, γιατί εξαρτάται από εκείνον. Η κρίση του άλλου είναι καθοριστική για την εικόνα του. Όταν ακούσουμε όμως τον άλλον, χωρίς αυτό το παιδί που απαιτεί ειδική φροντίδα, τότε η κριτική του άλλου δεν μπορεί να επηρεάσει το σύνολο, γιατί μπορείς να βελτιωθείς στα σημεία που εσύ κρίνεις.

Ακούγοντας τα λόγια του άλλου, κρατάς εκείνα που σε ενδιαφέρουν και αναπτύσσεσαι όπως εσύ θέλεις και μπορείς.

Το μικρό πληγωμένο παιδί αναζητά τη σύνδεση στα λόγια του άλλου και κάθε λόγος του άλλου αποτελεί αφορμή για να συνδεθεί, χωρίς να αξιολογεί αν υπάρχει ευθύνη, επανόρθωση, αλήθεια από την πλευρά του άλλου. Αποδέχεται άκριτα κάθε κριτική, προσπαθώντας να έχει μια εικόνα στα μάτια του άλλου. Στην κριτική του άλλου θυματοποιείται, νομίζοντας πως πρέπει να αλλάξει όπως θέλει ο άλλος, κάτι που προκαλεί τη χειραγώγηση και την εκμετάλλευση.

Μη φοβάσαι την κριτική του άλλου. Εχε εμπιστοσύνη σε σένα, στην κρίση σου, στον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι τη ζωή και τη σχέση. Εξέφρασε την άποψη σου, την επιθυμία σου για σένα και για τη σχέση και παρατήρησε την αμοιβαιότητα στην ανταπόκριση. Να είσαι ανοιχτός στην κριτική του άλλου που είναι δεκτικός στη δική σου κριτική, που αλλάζετε μαζί μέσα από μια αμοιβαία ζύμωση.

Η κριτική μπορεί να σε βελτιώσει αν εξετάσεις αν υπάρχει κάποια αξία σε αυτήν.

Προσπάθησε να διακρίνεις αν η κριτική προέρχεται από την ανάγκη βελτίωσης και την ανάπτυξη της σχέσης ή απλώς από τον προσωπικό πόνο και την ανάγκη για αναγνώριση του άλλου.

Η κριτική δεν αντανακλά πάντα την πραγματικότητα, αλλά συχνά αντανακλά τις προσδοκίες των άλλων, τις δικές τους ανησυχίες. Υπάρχει διαφορά μεταξύ της κριτικής που έχει ως στόχο τη βελτίωση και της κριτικής που είναι επιβλαβής ή ανεπαρκής. Είναι σημαντικό επίσης να έχεις αυτοσεβασμό και να διατηρείς έναν ισορροπημένο τρόπο αντίδρασης στην κριτική, προσπαθώντας να διαχωρίσεις την προσωπική σου αξία από τα συγκεκριμένα σχόλια ή αξιολογήσεις.

Είναι σημαντικό να αξιολογείς την κριτική και να επιλέγεις ποια μέρη της είναι χρήσιμα για σένα και ποια δεν είναι, γιατί αυτό σου επιτρέπει να παραμένεις πιστός στον εαυτό σου και στις δικές σου αξίες.

Επιπλέον, η αποφυγή της εξάρτησης από τη γνώμη του άλλου και η αναζήτηση αυτοαξιολόγησης και προσωπικής ανάπτυξης μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή σου και να βελτιώσει τις σχέσεις εκείνες που ο αμοιβαίος σεβασμός οδηγεί στην ωριμότητα.

Αγγελική Μπολουδάκη