Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ
21 Ιανουαρίου 2020
Γιατί είναι άντρας…! δεν χτυπάει μια γυναίκα. Γιατί είναι άντρας, τη ρωτάει αν θέλει η ίδια να την χαϊδέψει ή να τη φιλήσει.
26 Ιανουαρίου 2020

Μόνο όταν σέβεσαι και υποστηρίζεις το συναίσθημά σου, εκτιμάς πραγματικά τον εαυτό σου

Όταν ήσουν παιδί, θύμωνες. Ένιωθες αδικημένος -η εξαιτίας κάποιων συμπεριφορών. Αυτό το θυμό, κυρίως για να μην δημιουργούνται προβλήματα τότε, τον μετέτρεπες σε οίκτο, σε λύπηση. Οίκτο και λύπηση για σένα, οίκτο και λύπηση για τους άλλους που δεν μπορούσαν να διαχειριστούν τα δικά τους θέματα.

Κάθε φορά που νιώθεις αδικημένος -η, λοιπόν, νιώθεις το ίδιο συναίσθημα, που όμως αλλάζει με τον ίδιο τρόπο που γινόταν ως παιδί. Κάθε φορά που αισθάνεσαι θυμό, από αδυναμία να έρθεις σε επαφή με το συναίσθημά σου και να πράξεις ανάλογα, νιώθεις οίκτο. Λύπη για σένα, λύπη για τους άλλους. Η επαφή με την πραγματικότητα όμως έτσι είναι μη ρεαλιστική. Η επικοινωνία γίνεται αδιέξοδη. Η εμπλοκή και η εξάρτηση με ό,τι λυπάσαι, που στην πραγματικότητα θυμώνεις,  είναι αναπόφευκτη.

Όταν έρθεις σε επαφή με το πραγματικό σου συναίσθημα, επικοινωνείς το συναίσθημά σου με σεβασμό σε σένα και στο άλλο πρόσωπο και όταν υπάρχει θέληση για αμοιβαιότητα, η σχέση γίνεται όλο και καλύτερη, όλο και πιο ουσιαστική γιατί βασίζεται στην αλήθεια των συναισθημάτων. Εξηγείς γιατί θύμωσες και τι χρειάζεσαι για να νιώθεις καλά στη σχέση σας. Όταν όμως νιώθεις οίκτο, υποτιμάς τον εαυτό σου, υποτιμάς το συναίσθημά σου, υποτιμάς το άλλο πρόσωπο, απαξιώνεις την δυνατότητά σου για επικοινωνία και η σχέση δεν μπορεί να προχωρήσει με υγιή τρόπο. Δημιουργούνται εντάσεις, παρεξηγήσεις, κάτι που σε κάνει να νιώθεις δυσφορία και έλλειψη κατανόησης. Δεν βλέπεις αν η σχέση έχει δυνατότητα να βελτιωθεί, αν η σχέση έχει αξία και νόημα για σένα, αν νιώθεις ο αληθινός σου εαυτός σε αυτήν.

Αν έμαθες να μην αφουγκράζεσαι το δικό σου συναίσθημα και να το σέβεσαι, αλλά έμαθες να υπολογίζεις μοναχά το συναίσθημα του άλλου, αν δίνεις αξία σε αυτό που νιώθει ο άλλος παραμερίζοντας εσένα, τότε δεν είσαι σε επαφή με το αληθινό σου συναίσθημα. Δεν είσαι σε επαφή με τις αληθινές σου ανάγκες ώστε να τις εκφράσεις. Αν, για παράδειγμα, κάποιος σου πει κάτι και σε προσβάλει και εσύ ντραπείς ή νιώσεις ενοχή, τότε νιώθεις το συναίσθημα που πρέπει να νιώσει ο άλλος για τον εαυτό του και όχι το δικό σου συναίσθημα που είναι ο θυμός και το αίσθημα αδικίας. Σηκώνεις το βάρος του συναισθήματος ενός άλλου και το δικό σου συναίσθημα δεν νιώθει ελεύθερο να εκφραστεί. Γεμίζεις αμφιβολίες για σένα, δεν σου δίνεις θέση αξίας, για να ασχοληθείς με σένα όπως πρέπει να ασχοληθείς εάν εκτιμάς πραγματικά τον εαυτό σου.

Μόνο όταν υποστηρίζεις το συναίσθημά σου, επιχειρηματολογώντας, μόνο όταν δίνεις στον άλλον να καταλάβει τα όρια σου, καταλαβαίνεις αν ο άλλος μπορεί να αλλάξει προκειμένου να σε σεβαστεί, να σεβαστεί τον εαυτό του στη σχέση σας. Μόνο όταν σέβεσαι το συναίσθημά σου και το υποστηρίζεις,  εκτιμάς τον εαυτό σου πραγματικά.

Αγγελική Μπολουδάκη – Ειδικός Ψυχικής Υγείας