Ο άδειος καθρέφτης του Νάρκισσου
10 Οκτωβρίου 2025
20 κοινά χαρακτηριστικά προσωπικότητας των ανθρώπων που βίωσαν παιδικό τραύμα
20 Οκτωβρίου 2025

Όταν ο έλεγχος του ελεγκτικού γονιού φυλακίζει την αγάπη

Ο ελεγκτικός γονιός δεν καθορίζει μόνο τις πράξεις του παιδιού του,
καθορίζει τον ίδιο τον τρόπο με τον οποίο εκείνο μαθαίνει να υπάρχει.
Κάτω από το βλέμμα του, το παιδί μαθαίνει να μετρά κάθε του λέξη, να προσαρμόζει κάθε του επιθυμία,
να γίνεται “σωστό” πριν καν προλάβει να ανακαλύψει ποιο είναι.
Η αγάπη μοιάζει με έγκριση που πρέπει να κερδηθεί,
κι έτσι ο εαυτός περιορίζεται, φυλακίζεται σε ένα “πρέπει” που δεν ανήκει στο παιδί, αλλά στον φόβο του γονιού.

🔸️ Ο γονιός που ελέγχει δεν ενεργεί πάντα από κακία,
συχνά πίσω από τον έλεγχο κρύβεται ο δικός του φόβος —
φόβος για την αβεβαιότητα, για την αποτυχία, για το χάος που δεν αντέχει.
Θέλει να προστατέψει, αλλά χωρίς να το καταλαβαίνει, παγιδεύει.
Η αλλαγή μπορεί να ξεκινήσει μόνο όταν κοιτάξει αυτόν τον φόβο κατάματα —
όχι για να τον δικαιολογήσει, αλλά για να τον αναγνωρίσει ως δικό του.
Όταν πάψει να συγχέει την ασφάλεια με τον έλεγχο και κατανοήσει ότι η αγάπη χρειάζεται εμπιστοσύνη,
τότε μπορεί να επιτρέψει στο παιδί του να αναπνεύσει — και μαζί του να αναπνεύσει κι ο ίδιος.

🔹️ Για το παιδί ενός ελεγκτικού γονιού, η ελευθερία δεν είναι αυτονόητη.
Στην ψυχή του μένει χαραγμένο το άγχος να μη “χαλάσει” τίποτα, να μην απογοητεύσει, να μην προκαλέσει αναστάτωση.
Ζει σε διαρκή αυτοπαρακολούθηση: προσαρμόζεται, αυτολογοκρίνεται, προβλέπει τις αντιδράσεις των άλλων.
Η θεραπεία αρχίζει όταν —ενήλικο πια— τολμήσει να αμφισβητήσει αυτή την εσωτερική φωνή του ελέγχου που έχει γίνει δική του.
Να ρωτήσει τον εαυτό του:
«Αυτό που κάνω το θέλω πραγματικά ή το κάνω για να νιώθω ασφαλής;»
Και σιγά σιγά, να ξαναβρεί το χαμένο του αυθορμητισμό, 
τη χαρά της επιλογής,
την ελευθερία να κάνει λάθος χωρίς να φοβάται ότι θα χαθεί η αγάπη.

Αν ο γονιός επιμένει να παραμένει ελεγκτικός, χωρίς να μπορεί ή να θέλει να αναγνωρίσει αυτό το μοτίβο,
η σχέση δεν μπορεί να εξελιχθεί σε ώριμη, αμοιβαία σύνδεση.
Ο φόβος του να χάσει τον έλεγχο τον κάνει να σφίγγει περισσότερο,
μα κάθε φορά που σφίγγει, το παιδί απομακρύνεται λίγο ακόμη — ψυχικά ή σωματικά.
Η απομάκρυνση, με τη σειρά της, επιβεβαιώνει τον φόβο του, κι έτσι ο κύκλος συνεχίζεται.
Κανείς δεν νιώθει ασφαλής:
ο γονιός φοβάται την απώλεια, το παιδί την ασφυξία.

Όταν ο έλεγχος κυριαρχεί, η σχέση παύει να είναι σχέση και μετατρέπεται σε σύστημα εξουσίας.
Δεν υπάρχει χώρος για αυθεντικότητα, διάλογο ή ανάπτυξη.
Το παιδί μαθαίνει να προσαρμόζεται — να λέει “ναι” ενώ μέσα του φωνάζει “όχι”, να κρύβεται, να απομακρύνεται σιωπηλά.
Έτσι, η σχέση είτε παγώνει σε μια τυπική, ψυχρή επικοινωνία, είτε διαρρηγνύεται,
καθώς το παιδί χρειάζεται να απομακρυνθεί για να αναπνεύσει.
Η αγάπη μπορεί να υπάρχει, αλλά δεν μπορεί να εκφραστεί,
γιατί πνίγεται κάτω από το βάρος της ανάγκης για έλεγχο.

Όταν ο γονιός δεν αλλάζει, το παιδί καλείται να μεγαλώσει πέρα από τον δεσμό, όχι μέσα σε αυτόν.
Η επανόρθωση παύει να είναι αμοιβαία και γίνεται εσωτερική.
Το παιδί χρειάζεται να αποδεχθεί ότι ίσως δεν θα λάβει ποτέ την αποδοχή που προσδοκούσε —
κι αυτό το πένθος, όσο οδυνηρό κι αν είναι,
σηματοδοτεί την αρχή της ελευθερίας.
Είναι η στιγμή που παύει να προσπαθεί να αποδείξει, να εξηγήσει, να διορθώσει.
Η στιγμή που λέει μέσα του:

«Δεν χρειάζεται να με καταλάβεις για να υπάρξω.
Θα υπάρξω έτσι κι αλλιώς.»

Αν ο γονιός δεν μπορεί να αλλάξει, η σχέση αλλάζει μορφή.
Μπορεί να γίνει πιο τυπική, πιο αραιή, προστατευμένη από όρια.
Αυτό δεν σημαίνει ότι παύει η αγάπη,
σημαίνει ότι η αγάπη βρίσκει τρόπο να υπάρχει χωρίς να καταστρέφει.

Και κάποιες φορές, όταν το παιδί σταματήσει να προσπαθεί να διορθώσει τη σχέση
και απλώς σταθεί ελεύθερο και αληθινό,
ο γονιός — ίσως αργά, ίσως απροσδόκητα —
μπορεί να νιώσει τη σιωπηλή δύναμη αυτής της ελευθερίας
και να αρχίσει τότε το δικό του ταξίδι αλλαγής.

Αγγελική Μπολουδάκη